Minouk Lim | Liquide Commune
Organized by James B. Lee
PKM Gallery | Bartleby Bickle & Meursault
Part I: Screening October 4 – December 16, 2011
Part II: Exhibition November 10 – December 16, 2011

PKM Gallery | Bartleby Bickle & Meursault에서는 2011년 가을을 맞이하여 작가 임민욱의 개인전 Liquide Commune을 개최한다. 이번 전시는 PKM과 BB&M에서 열리는 임민욱 작가의 첫 번째 전시로 그녀의 대표적인 영상작품을 비롯하여 드로잉 및 설치작품의 신작들이 2개의 파트로 나뉘어 선보인다. 10월 4일을 시작으로 전시전체기간 동안 진행되는 Part |: Screening은 공공장소에서 행해진 장소특정적 퍼포먼스를 바탕으로 완성된 작가의 최근 영상작업들로 구성된다. 총 4점의 비디오 작품: FireCliff 1_Madrid(2010), The Weight of Hands(2010), Portable Keeper(2009), S.O.S – Adoptive Dissensus(2009)는 본 상영을 목적으로 특별히 재구성된 갤러리 1층 공간에서 순차적으로 반복 상영될 예정이다. 극적이고 시적인 동시에 다큐멘터리적인 뉘앙스를 자유롭게 넘나드는 그녀의 작품 속 영상들은 세계화, 현대화라는 가속화된 흐름 속에서 숨가쁘게 변화하는 정치, 경제, 사회적 풍조와 이에 상응하는 한국사회의 토착적 특수성을 작가 특유의 날카로운 시선으로 짚어내고 있다.
11월 10일부터 시작되는 Part Ⅱ: Exhibition은 PKM 갤러리와 BB&M의 프로젝트 스페이스 두 공간을 모두 사용하여 드로잉을 비롯한 평면작업과 설치작업들로 구성된 신작들을 선보일 예정이다. 극적인 비주얼로 이루어진 비디오 작품들과 함께 임민욱은 다양한 종류의 재료들을 이용하여 유기적인 동시에 구조적인 형상들을 빚어낸다.
기실 그녀가 작품을 위해 선택한 소재들은 과거 전통적인 미술작품을 형성하는 것들과는 거리가 있다. 촛농, 뼛가루, 벨벳, 부표, 깃털, 그물 등과 같이 그녀에 의해 선택된 질료들은 제식의 사물과 형상들을 상기시키며 구원과 애도의 상징성을 갖는다. Unha‐ri (운하리), Suyu‐ri (수유리), Yongbong‐ri (용봉리) 라는 이름을 지닌 Portable Keeper (2011)는 고유의 원형적인 구조를 간직한 채 제작되었다. 산업용 스폰지 덩어리들 위에 파라핀과 인조 털을 겹겹으로 덧입힌 Monos & Una, Ananda (2011), Liquide Commune I, II (2011) 그리고 오징어 뼈의 가루를 흩뿌려 벨벳 위에 그림을 그린 드로잉 작품들은 작가적 수행을 통해 죽음과 파괴의 이미지에서 새로운 시작을 기원하는 다층적 이미지로 거듭난다.
시각과 촉각을 자극하는 원초적이고 매혹적인 그녀의 작품들은 구체적인 역사와 지역적 한계를 넘어 자연, 신화, 문명 등과 같은 보다 상징적이며 추상적인 영역으로까지 작가의 예술적 경계가 확장되었음을 드러낸다. 흡사 바벨탑이 흘러내리는 듯한 유동적 형태의 조형물 M Alone(2011)은 거친 노끈을 일일이 손으로 엮어서 제작한 것으로 백조왕자들을 위해 말을 거둔 채 만들어야 했던 고전동화 속 그물 옷을 연상시키며 작가의 예술적 소망을 엿보게 한다.
작가 임민욱(b. 1968)은 프랑스 파리 국립고등조형예술학교에서 석사학위를 취득하였으며 다수의 개인전과 그룹 전에 참가하는 등 활발한 활동을 펼쳐왔다. 주요 전시로는 제 6회 리버풀 비엔날레 (“Touched,” 6th Liverpool Biennial, 2010), 비트 드 비트, 로테르담(Witte de With, Rotterdam)의 “Morality, Act: Remember Humanity,” 2010); 로스엔젤레스 카운티 미술관 (Los Angeles County Museum of Art)과 휴스턴 미술관 (Museum of Fine Arts, Houston)에서 개최된 순회전 “Your Bright Future: 12 Contemporary Artists from Korea,” (2009‐10); 샌프란시스코 아트 인스티튜트 (San Francisco Art Institute) 와 로스앤젤레스 레드켓 갤러리 (REDCAT, Los Angeles)의 “Everyday Miracles,” (2009), 제 10회 이스탄불 비엔날레 (10th International Istanbul Biennial, 2007), 제 6, 7회 광주 비엔날레 (6th and 7th Gwangju Biennales, 2006 & 2008)등이 있으며 2007년에는 제7회 한국 에르메스 미술상을 수상하였고, 2008년에는 아트선제센터에서 대규모 첫 개인전을 가졌다. S.O.S 이번 가을에는 스미소니언 박물관의 아서 M. 새클러 갤러리 (Arthur M. Sackler, Smithsonian Institution, Washington D.C.) “Perspectives”에서 임민욱의 비디오 작업들이 상영될 예정이며, 2012년 봄에는 워커아트센터 (Walker Art Center, Minneapolis)에서 그녀의 개인전이 개최 될 예정이다. 그녀의 작품은 경기도 미술관, 퐁피두 센터(Centre Pompidou, Paris), 뉴욕 아시아 소사이어티 미술관(Asia Society Museum, New York) 등과 같은 국내외 유수의 기관에 소장되어 있다.


Minouk Lim | Liquide Commune

Organized by James B. Lee PKM Gallery | Bartleby Bickle & Meursault Part I: Screening October 4 – December 16, 2011 Part II: ExhibitionNovember 10 – December 16, 2011

PKM Gallery | Bartleby Bickle & Meursault are pleased to devote its entire fall schedule to “Liquide Commune,” an exhibition of the work of Minouk Lim in two parts.
Part I, beginning on October 4 and on view for the duration of the entire exhibition period, brings together four of the artist’s recent video works based on performative events staged in public spaces. The videos—Firecliff 1_Madrid (2010); The Weight of Hands (2010); Portable Keeper (2009); and S.O.S.–Adoptive Dissensus (2009)—are shown on a single loop in a purpose‐built screening room on the first floor of the gallery. By turns theatrical, poetic, and documentarian in impulse, these works are central to Minouk Lim’s emergence as perhaps the most trenchant observer of the dramatic and often turbulent social, economic, and political dynamics of contemporary Korean experience amid the homogenizing sweep of globalization and accelerated modernity.
With Part II, opening on November 10, “Liquide Commune” expands into the rest of the gallery space at PKM and the project space at Bartleby Bickle & Meursault with newly produced sculptures, wall works, and drawings. Posing a provocative visual and thematic counterpoint to the videos, Lim deploys a diverse range of materials—synthetic fur, velvet, animal bones, polyurethane sponge, and paraffin—to create forms that suggest a fusion of the organic, geological, and the architectural.
Typically consumed and discarded in modern industrial society, these materials are brought together and transformed in Lim’s work, pointing toward the possibility of alternative modes of experience. Portable Keeper (2011)—of which the artist has created several variants for the exhibition—is a long rod fitted with fan blades and adorned with synthetic fur, feathers, and other miscellaneous materials, an archetypically totemic object that also alludes to the performative practices of André Cadere, an obscure conceptual artist who worked in Paris in the 1970s. Other works such as Monos & Una, Ananda and Liquide Commune I, II (all 2011), made from slabs of industrial sponge encrusted in paraffin, and velvet drawings (2011), composed of powdered cuttlefish bones on velvet—at once visually compelling and tactile, alluring and forbidding—signal the artist moving into a more expansive realm, beyond the boundaries of specific locale or politics, to the more symbolic, abstract dimensions of nature, culture, myth, and civilization. M Alone (2011), hand‐knitted from rough hemp cords, consciously evokes a monumental tower that seems to be ascending as if towards an ideal future, yet simultaneously also collapsing, dragged down by the dystopian weight of history.
This is Minouk Lim’s first exhibition with PKM Gallery | Bartleby Bickle & Meursault.
Born in 1968, Minouk Lim graduated with Félicitation DNSAP from École Nationale Supérieure des Beaux‐Arts de Paris. Selected exhibitions include Touched, 6th Liverpool Biennial (2010); Morality, Act VI: Remember Humanity, Witte de With, Rotterdam (2010); Your Bright Future: 12 Contemporary Artists from Korea, Los Angeles County Museum of Art and the Museum of Fine Arts, Houston (2009); Everyday Miracles (Extended), San Francisco Art Institute and REDCAT, Los Angeles (2009); 10th International Istanbul Biennial (2007); and 6th and 7th Gwangju Biennales (2006 and 2008). In 2007, she was awarded the 7th Hermès Korea Art Prize. In 2008, the Artsonje Center, Seoul, held the first major institutional solo exhibition of her work. This fall, Minouk Lim’s video is featured in the “Perspectives” series of one‐person exhibitions at the Arthur M. Sackler Gallery, the Smithsonian Institution, Washington, DC. In the spring of 2012, the Walker Art Center, Minneapolis, will hold a solo exhibition of her work.

http://artasiapacific.com/Magazine/77/LiquideCommunePartIScreeningMinoukLim

http://artasiapacific.com/Magazine/WebExclusives/LiquideCommunePartIIMinoukLim

136_net.jpg
       
136_milkyway-spoiler.jpg
       
136_yongbongri.jpg
       
136_3suyuri.jpg
       
136_unhari.jpg