점프 컷
2008
아트선재센터 개인전, 서울

임민욱의 개인전 “점프 컷Jump Cut”은 불규칙한 운동성이 만들어내는 감각의 자극과 우연적 조우를 통해 점프 컷의 결여된 부분을 상상하는 데서 시작한다.
점프 컷이란 무엇인가? 배경은 그대로 고정돼 있는데 그 배경에서 연기하는 연기자의 동작은 갑자기 시간을 뛰어넘어 ‘점프’하도록 만드는 영화의 편집 기법이다. 한국은 불과 60년 전까지 농업국가로서 한국인의 보편적 기억과 감각은 오랫동안 자연과의 관계 안에 자리해왔다. 그러나 개발과 성장의 이데올로기 속에서 ‘한강의 기적’을 위한 ‘눈물과 땀’은 희생의 역사로 상기되어 왔다. 무서운 속도로 휩쓸고 가는 개발문명은 아열대성 기후로 변해가는 한국의 기후처럼 그 아래 수많은 부적응과 적응관계의 새로운 패턴을 만들며 여전히 진행 중이다. 이 전시는 이러한 시공간에서 연속성을 유지할 수 없는 작품 제작 방식, 세대 간의 삶에 대한 기억과 관찰을 점프 컷하면서 작가가 ‘듣고, 보고, 전달받은’ 이야기를 시작으로 관객들 각자의 내러티브를 마련하도록 하는 ‘열린 장치’들로 안내한다.

회화로부터 시작해서 영상설치에 이르기까지 다양한 매체와 장르를 오가며 협업과 여러 프로젝트들을 수행해 나갔던 그간의 작업방식에서 나타났듯이 그녀가 소통하는 장소도 미술계 안과 밖을 넘나들었다. 전쟁 전후 세대 간의 갈등과 소통의 부재를 다룬 <잘못된 질문 Wrong Questions>(2006)과 개발에 대한 환상과 분열을 다룬 <뉴타운 고스트 New Town Ghost>(2005)에서도 나타났듯이 작업과정은 근대화 과정에서 비롯된 압축되고 생략된 세대 간 삶의 기억과 원동력으로, 오히려 여러 가지 가능성을 낳을 수 있는 방법론을 전용한다.
이번 개인전에서도 물질의 강도와 무게를 던지고 표면을 벗기며 모이고 흩어지는 것의 관계를 따라가면서 유달리 물과 속도, 기록의 질감 또는 비오는 날씨에 집중된 행위들은, 즉흥과 우연적 만남, 일시적 관계 속에서 시차의 비극이 아닌 또 다른 운동성을 보여준다.

하루 간의 “다문화 축제 2008”을 찍어 에디팅한 다큐멘터리에서는, 장영규 음악감독이 현장 사운드를 일렉트로닉 뮤직으로 리믹스한 감각적인 사운드와 일곱 살 여아의 연출된 상황이 스틸 컷으로 교차한다. 비 오는 날 차 지붕 위에 안료를 뿌리고 개인적 바램이나 시대의 변화에 따라 사라질 단어들을 붙이고 자유로를 달리면서 일종의 마블링을 시도하고, 빗물이 고인 웅덩이에 다양한 필기도구들을 묶어 ‘뉴 홈타운’이라 이름짓고 세우는 행위들은 모두 우연한 움직임에 의해 형성된 모티프들을 포착하고 있다. 또한, 인조모피를 인터체인지나 도로표지 패턴으로 밀어내면서 만들고, 안드레이 타르코프스키(Andrei Tarkovsky)의 <희생Offret-Sacrificatio>(1986)을 점프 컷만으로 편집해서 희생의 의미를 역설하는 방식은 매끄러운 편집과는 거리가 먼 방식으로 우리의 탐색을 회피하는 표면의 어딘가 숨어 있을 또 하나의 침전과 융해를 들추어보고자 하는 행위이다.

세계화 경제의 구조 속에서 개발과 성장 목표는 또다시 이룩해야 할 국민의 염원과 목표로 되돌아 왔으며, 현재 한국 사회는 다문화 사회로 이행하는 과정에 있다.
이 전시는 ‘한강의 기적’이라 불리는 점프 컷, 그 균열의 틈새에 존재하는 잊혀졌던 관계를 관찰하고 모색한다. 더 나아가 기적을 위한 ‘눈물과 땀’이 역사와 경제의 반복을 통해 되돌아온 망령이 되지 않게, 이주가 만들어내는 풍경이 또 하나의 축제와 ‘반가운 낯설음’으로 스며 들 수 있도록 ‘지금 여기’ 표면의 기억을 ‘컷’하면서 찾아 나선다.

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Jump Cut
2008
Solo show at Art Sonjae Center, Seoul

The exhibition “Jump Cut” begins with imaging what is lack in the gaps between jump cuts through the sensational stimuli and accidental encounters generated by irregular movements, searching for what will genuinely make possible the freedom and liberation in the ultimate sense given to artists as well as the viewers by exhibitions.

Then, what is a jump cut? It is a film-editing technique in which actors or actresses’ actions abruptly ‘jump’ time within the identical setting of a scene. As is known to all, Korean society had been a predominantly agricultural state until only 60 years ago, and accordingly, the common memories and sensibilities of the people of the country had (or has) been in relation with nature for an age. However, the ideology of growth and development enforced upon them a history of sacrifices, of ‘tears and sweats’, resulting in the so-called ‘Miracle of Han River’ The development civilization dashing at a tremendous speed is still under way to create and leave behind new countless patterns of the relations between adaptation and maladaptation, just like the now-changing climate of Korea from that of the temperate zone to that of the subtropical one. Turning its eyes on the creative process peculiar to or attributed to this kind of space and time, and starting with the stories that the artist ‘heard, witnessed, and learned from others’ while jump cutting the memories and observations of the various lives of various generations, the exhibition shows the viewers over the ‘open devices’ with which they can build up their own narrative.

As has been suggested by the artist’s way of working which covered a variety of genres and medias ranging from painting to video installation, in both diverse joint or solo projects, the places for artistic communication, for Minouk Lim, has come both in and out of the art world. Significantly, in the case of the artist, the working processes themselves are embedded in as well as the memories (as the motive power) of the lives of different generations, which were compressed and omitted during the Korean modernization process, finally being appropriated as a methodology to produce new possibilities. This was shown most clearly in Wrong Questions(2006) which focused on the conflicts and the lack of communication between the pre- and post-war generations, and in New Town Ghost(2005) which dealt with the illusion and disintegration surrounding development.
In this solo exhibition, the extraordinary preoccupations with water, speed, rainy days, or the textures of the documents ―which is, on the other hand, following the changing relations between gathering and dispersing, or throwing off weight, or uncovering surfaces― will show another kind of movement: what is not the tragedy of time difference, what is neither too early nor too late, and what is occurring in instant and accidental encounters and temporary relations.

The documentary, shooting and editing the one day event “2008 Migrants’ Arirang” presents a series of the still images of a seven-year-old girl who is acting under the situations set up in advance, accompanied by the stylish electronic music remixed from the sound recorded in concurrence with the shooting. The activities such as sprinkling pigments on a car roof on a rainy day, sticking the words that may disappear according to personal or historical changes, attempting at a kind of marbling during driving on Jayuro Expressway, binding together and sticking various writing instruments in a rain puddle and entitling them ‘New Hometown’ and etc., are all capturing the motifs formed by casual movements. And the way of shoving off fake fur with the patterns of highway interchanges or traffic signs, or of asserting the meaning of sacrifice through jump cuts from Andrei Tarkovsky’s Offret-Sacrificatio(1986) is a far cry from conventional smooth editing, in search of another deep layer of sediment which may be hidden in some places on the surface beyond our exploration.

Now, the globalized economic structure appears as the national goal and desire which should be accomplished through growth and development, while Korea is switching over to a multi-cultural society.
In this situation, the exhibition attempts to examine and ask about the forgotten relations and observations buried between the numerous jump cuts, or in the crevices, before the advent of ‘Miracle of Han River.’ Lest the ‘tears and sweats’ should be a recurrent ghost through the repetition of history and economics, and in order that the landscape of immigrants’ work should turn into another feast and become one with the people of the land as a kind of ‘welcome strangeness,’ the show goes out to find and ‘cut’ the memory of the surface ‘here and now.’

Ultimately, this is all for recalling that we are belong to the shared collective fate, we are all have the archetype of the forgotten Carnival, missed between the jump cuts in modernization process.