꼬리와 뿔
2010
갤러리플랜트 개인전, 서울

임민욱 개인전 - 꼬리와 뿔

이번 전시에 선보이는 진행형 작업들에는 현실을 관찰하고 재파악하기 위한 고유의 장치들이 종합적으로 나타나 있다. 그 가운데 하나인 포터블 키퍼는 작가의 어린 시절 기억과 관련있는 재개발 정비 대상 구역의 폐허를 산보하면서 장소성을 질문하는 싱글채널 비디오 작업이다. 바닥에 펼쳐진 라텍스 지도는 2005년 이후부터 바닥표면을 떠내오던 라텍스 작업 시리즈의 세번째 에디션이다. 이번에는 낡은 재래시장의 옥상에서 비밀스레 이루어졌고 반 년 동안 태양과 눈, 비바람에 노출시켰다. 이른바 라텍스 캐스팅은 즉문적으로 '땅'이 늘어나거나 줄어들기도 하고 떨어져 나간 모습을 보여준다. 전시장 벽면에는 마블링과 2008년 비와 자동차 퍼포먼스 작업에서 만들어졌던 지워진 단어들을 액자에 넣어 걸었다. 작가가 다루는 재료의 특성 가운데에는 운동성과 훔쳐진 자연이 강조되어 나타나고 있다.

도시화가 빚어내는 부단한 생성과 소멸은 때로는 폭력으로 때로는 어디를 아파해야 하는지 조차 모르는 무감각으로 삶을 유지시킨다. 글로벌리즘과 개발 이데올로기는 삶과 과거의 흔적을 소멸시키고 공동체의 감각을 위협한다. 빠른 속도로 변해가는 도시의 환경은 글로벌 이데올로기 아래 시작과 끝에 대한 질문을 잊으라고 요구한다.
<꼬리와 뿔>은 이러한 질주와 파괴의 현장에서 <포터블 키퍼>라는 풍경의 무기로 흔적을 사냥하고 채집하는 일련의 행위들로 구성된 진행형 프로젝트의 매뉴얼과 같다. 퍼포먼스와 오브제 재배치 등을 통해 주변적 존재들과 부서진 존재를 현존시키는 방법으로 주술적이고 고고학적 방법론을 엿보게 한다. 도시 속에 환생한 원시적 사냥꾼처럼 출몰하고 돌아보고 그 수확을 나누어 사라진 혹은 사라질 운명의 공동체가 살 수 있는 일시적 영토를 재구성하고 기원하고자 한다.

Portable Keeper
가변설치, 2009

-

Horn and Tail
2010
Solo show at Gallery Plant, Seoul

Minouk Lim Solo Show: Horn and Tail

Minouk Lim uses various media, ranging from video and performance to installation, to examine the relationship between memory and the speed brought about by the process of modernization.

In the progressive works that she presents in this exhibition, we see a united manifestation of her own devices for observing and understanding reality. One of these, the portable keeper, is a single channel video work that walks around the rubble of urban areas that have been cleared for redevelopment, interchanging the real stories of its performers and the place itself. Her latex works, in which she has been taking casts of the surface of the ground since 2005, were created on the shabby rooftop of a traditional market and have turned into something like a new kind of contour map through exposure to sun, snow, rain and wind for half a year. The croquis-esque marbling pieces, from a temporary performance, use the discordant natures of water and oil.

Among the characteristics of the materials used by the artist, mobility and stolen nature are emphasized. The artist's intervention, as she gathers traces of life under "developmentalism," become a method of embodying and thinking about here and now, where memories are being erased.

The ceaseless creation and destruction brought about by urbanization maintains life sometimes in a state of violence, sometimes in a state of numbness where we don't even know what part of us should be hurting. The rapidly changing urban environment, under the influence of global ideology, demands that we forget questions of beginning and end. But the artist, by bringing into existence peripheral and demolished entities through techniques such as performance and the repositioning of objet, offers us a glance of an incantatory and archaeological methodology. Objet are primitive and simple and seem to be records that, rather than reconstituting memories, always appear by accepting difference and change.

Minouk Lim’s works always conflict with and question the relationship between the private and public realms, while emphasizing the inseparability of this relationship. Daily life and memory can be the most formidable weapons when it comes to resisting speed, but they can also fail. Art, however, by asking how to fail better, sometimes reveals existence. The more the crisis grows with our inability to refuse and the deeper our pain becomes, the further our lives are sucked into the eternal grind of the everyday. But art work is like a horn that cuts through this loop ? and can’t it also be a tail, leaving traces behind? This exhibition is both another beginning for Minouk Lim’s work and, as the artist herself has said, an exhibition that emphasizes that art is a sacred affirmation of disharmony.